Chystáte se vypůjčit si peníze od nebankovní společnosti? Aby všechno dobře dopadlo, sepsali jsme pro vás 5 kroků, podle kterých poznáte slušného a důvěryhodného poskytovatele půjček.
1. Ověřte si, že poskytovatel získal licenci od České národní banky
Právě licence od České národní banky (ČNB) pomáhá odlišovat poctivé nebankovní poskytovatele od lichvářů a nevěrohodných institucí. Jednoduché pravidlo zní: žádná firma by v České republice neměla poskytovat spotřebitelské úvěry, pokud tuto licenci nezískala.
2. Pozor na půjčky bez registru a bez doložení příjmů
Jednou z povinností, kterou musí plnit všichni poskytovatelé půjček s licencí od ČNB, je důkladně prověřit schopnost každého žadatele svou budoucí půjčku splácet. Bankovní i nebankovní společnosti musí ověřit příjmy žadatele, zjistit výši jeho dalších finančních závazků a prověřit, zda pro něj nová půjčka nepředstavuje nebezpečí v podobě dluhové pasti nebo finanční tísně.
Až potom může banka či nebankovní společnost půjčku poskytnout. Pokud vám tedy někdo slibuje půjčku bez doložení příjmů a bez nahlížení do registru, buď je podvodným poskytovatelem, nebo tyto skutečnosti prověřuje, ale svým zákazníkům o tom neříká.
Více informací jsme pro vás sepsali v článku Půjčka bez registru a bez doložení příjmů: V čem je háček?
3. Poskytovatele nebankovní půjčky si důkladně „proklepněte“
V dnešní době internetu máme jednu velkou výhodu – nejsme závislí jen na tom, co nám řekne poskytovatel sám, nebo na tom, co nám doporučí starý známý. Informace si můžeme ověřit sami. Podvodníci bývají vynalézaví, ale důvěryhodnou historii je těžké vytvořit. Zajímejte se o to, jak dlouho je daná firma na trhu, zjistěte si její úplnou adresu a kontakty, vyzkoušejte telefonní čísla. Dohledejte si reference, názory a zkušenosti ostatních zákazníků. Zapojte se do několika diskusí na internetu a přečtěte si spokojené i nespokojené recenze. Firmu si také dohledejte v živnostenském a obchodním rejstříku.
TIP: Pokud si zvolíte ověřenou a známou společnost, snížíte nebezpečí, že narazíte na podvodníky. U nás v Providentu máte jistotu odpovědného a slušného poskytovatele s licencí od ČNB. Podívejte se, jak jsme mezi konkurencí uspěli v Indexu odpovědného úvěrování neziskové organizace Člověk v tísni. Možná vás překvapí, že jsme předběhli i několik zavedených bank.
4. Placení zálohy na půjčku a další triky
V minulých letech se objevilo několik podvodných poskytovatelů půjček, kterým o půjčování peněz vůbec nešlo. Naopak se chtěli obohatit na lidech ve svízelné situaci. Podmínkou pro vyplacení peněz totiž byly různé zálohy a platby, které šly do tisíců korun. Ty musel zákazník uhradit předem. Slibovaná půjčka pak ale na účet klientů nikdy nepřišla.
Jak tedy poznat, že se jedná o podvod, a ne o běžný poplatek za sjednání nebo vyřízení půjčky?
- Podvodné firmy obvykle vyžadují platby za předběžné schválení půjčky. Jediné, čeho se podvedený dočká, je však pouze neurčitý příslib.
- Pozor na smlouvy, ve kterých je uvedeno, že společnost smí přijmout zálohu bez vykázání jakékoli zprostředkovatelské činnosti.
- O poskytovateli (nebo také zprostředkovateli) půjčky se na internetu dočtete jen velmi málo informací. Podvodníci si také často zakládají na anonymitě.,
- Poplatky jsou neúměrně vysoké (například žádáte o 20 000 Kč a poskytovatel chce poplatek 3 000 Kč).
- Poskytovatel nebo zprostředkovatel vám nechce dát smlouvu domů, abyste si ji před podpisem v klidu pročetli nebo ji ukázali někomu dalšímu.
TIP: Trápí vás potíže s financemi? Zjistěte, jak se zbavit dluhu a dostat rodinný rozpočet pod kontrolu. Poradíme vám, co můžete udělat ještě dnes.
5. Likvidační sankce za prodlení při splácení
Každá smlouva o půjčce by měla obsahovat informace o tom, co se stane, když se opozdíte se splátkou. Podle těchto sankcí poznáte, zda nepodepisujete smlouvu pochybnému poskytovateli.
Každý slušný poskytovatel půjčky má pravidla nastavená tak, abyste se v případě neschopnosti splácet měli čeho chytit. Možný je odklad, konsolidace nebo snížení splátek, lze také nastavit nový splátkový kalendář. Zkrátka seriózní společnosti se v první řadě snaží najít řešení, jak klientovi pomoci a umožnit mu i nadále splácet. Pochybní poskytovatelé mají pravidla nastavena tak, abyste v případě potíží zaplatili co nejvyšší sankce. O slušné splácení jim většinou vůbec nejde.