12/12/2017

Co dělat, když chcete vrátit nevhodný dárek?

Vánoční dárky přináší radost obdarovaným i dávajícím. Mohou se ovšem stát situace, kdy dostanete dárek, který se vám nehodí, případně ho máte dvakrát. Co s takovými dárky udělat?

Váháte s koupí dárku, protože se bojíte komplikací s vracením? Reklamace vánočního dárku nemusí být vůbec složitá a nové zboží nebo vrácené peníze se jistě hodí více, než nepotřebný dárek.

 

Jak reklamovat nevhodný vánoční dárek?

Před reklamací dárku je dobré vědět, zda byl zakoupený v kamenném obchodě, nebo na e-shopu. Reklamace jsou trochu rozdílné a mají své výhody i nevýhody.

 

bag Jak reklamovat vánoční dárek zakoupený v kamenném obchodě? 

Většina obchodníků se snaží lidem vyjít vstříc, protože jde o jejich potenciální zákazníky i do budoucna, a jsou tak ochotni přistoupit na vrácení či výměnu zboží do určité doby – nejčastěji jde o 14denní až 30 denní lhůtu od zakoupení.

Důležité ale je, aby zboží bylo nové – nenošené, mělo originál visačku a měli jste od něho doklad o nákupu. A i když už účtenku nemáte, protože si ho pořizovatel dárku neuschoval, nezoufejte. V případě, že platil kartou, dá se platba zpětně dohledat.

 

Reklamace dárku bez dokladu o zaplacení

Tuto zkušenost má i 35 letý Martin: „Žena mi koupila značkové rifle, jenže jak to tak bývá, přes svátky jsem hodně přibral a do riflí se nevešel. Paragon si od nich ale neschovala, protože je koupila skoro měsíc před Vánoci. Takže jsme šli do prodejny zkusit rifle vyměnit za větší číslo a prokazovali se výpisem plateb. A skutečně nám vyšli v obchodě vstříc.“

V některých obchodech vám dokonce postačí jen prohlášení svědka, který byl u koupi vrácené věci.

 

Reklamace bez důvodu není vždy samozřejmostí
„Ten, kdo chce nevhodný vánoční dárek vrátit nebo vyměnit, by si měl být vědom toho, že prodejce v kamenné prodejně nemá zákonnou povinnost zakoupené zboží vzít zpět nebo vyměnit v případě, že nemá nějakou vadu, tedy jen z důvodu, že se zákazníkovi či obdarovanému nehodí. Pokud si spotřebitel koupi rozmyslí, prodejce nemá povinnost mu vyhovět, a to ani v případě, že by se kupující s takovýmto požadavkem vrátil zpět do prodejny i jen několik minut od zaplacení zboží,“ říká Martin Šváb, právník společnosti Provident Financial.

Na to, co můžete s nevhodným zbožím udělat, se proto vždy informujte přímo v prodejně, v níž bylo zboží zakoupeno. Protože prodávající jednají nad rámec svých povinností, záleží spíše na jejich ochotě a vlastních podmínkách.

 

monitor Jak reklamovat vánoční dárek zakoupený na internetu? 

Nákupy na internetu jsou stále populárnější. Šetří čas i předvánoční akčně laděné strkanice v kamenných obchodech.

V e-shopech je možné vrátit nepotřebné zboží do 14 dnů od jeho obdržení, a to i bez udání důvodů!

„Stačí tedy, když informujete příslušný internetový obchod o tom, že odstupujete od smlouvy, a zašlete zboží zpět v originálním obalu. E-shop vám vrátí peníze, avšak má na to ze zákona až 30 dní. Totéž platí i u zboží objednaného telefonicky, přes teleshopping nebo při nějaké předváděcí akci,“ upozorňuje dále Martin Šváb.

Martin dále zdůrazňuje, že ani v takovémto případě se nevyplatí s vrácením zboží otálet. Což potvrzují i slova 24 leté Lenky z Prahy: „Od přítele jsem letos na Vánoce dostala pásek z pravé kůže. Byl velice hezký, jenže se nestrefil v jeho délce – byl mi velký, takže jsme neotáleli a pásek v e-shopu vrátili, protože správnou velikost na mě neměli.“

 

Co s nevhodnými dárky po vypršení reklamační lhůty?

Nevhodný dárek pro vás může být vhodným dárkem pro někoho jiného. Porozhlédněte se tedy mezi svými přáteli, zda po dárku někdo netouží. Můžete mu ho prodat se slevou, což je vždy lepší, než nic. Dobrému příteli ho můžete i věnovat.

Nevhodný dárek můžete prodat i na aukci. Vyzkoušejte například Aukro nebo eBay, o kterých jsme si trochu povídali už ve článku o předvánočním prodeji. Za malý poplatek můžete na aukci nalézt kupce, který z původně nechtěného dárku bude mít radost a rád zaplatí.


Autor článku Jan Molina