10/01/2019

Slevy a výprodeje jsou v plném proudu. Víte, jak nenaletět?


Každoroční lednový výprodej je tady. A s ním také pokušení koupit věci, které vlastně vůbec nepotřebujeme. Pojďte se podívat, jak odolat slevovému šílenství a vyškrtnout ze svého rozpočtu nezbytné výdaje hned od začátku roku. Že si brousíte zuby na věc, kterou už delší dobu potřebujete? Poradíme vám, jak rozpoznat skutečně výhodný nákup od podvodných slev.


Není sleva jako sleva. Takto poznáte výhodný nákup


Během roku na nás útočí spousta slevových akcí: povánoční výprodej, zimní výprodej, letní výprodej nebo Black Friday jsou jen některými z nich. Mnoho lidí reaguje na slevy impulzivně a k nákupu jim stačí velká žlutá cedule lákající na slevu. Jen málokdo si ale ověří, jestli je sleva skutečná. Aby se slevy zdály větší a zajímavější, mění někteří obchodníci cenovou politiku. Věc krátkodobě zdraží a pak na ni přidají štítek se „skvělou slevou“, která však jen vrátí cenu výrobku na původní sumu nebo jen těsně pod ni.

Že se nejedná o výjimky potvrzuje i Česká obchodní inspekce (ČOI). Například v období od 1. července do 30. září 2018 uskutečnila ČOI akci zaměřenou na prodej zboží za akční ceny a zboží ze sezónních slev. Z 1 006 kontrol našla porušení předpisů v 469 případech. „Někteří obchodníci nadále klamou spotřebitele tím, že neuvádí deklarované avizované slevy nebo akční ceny nesprávně účtují,“ říká ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný. V jiných obchodech například nesouhlasily slevy v regálech se slevami, které obchod hlásal ve výkladních skříních.

Cenové srovnávače pomohou

Než nakoupíte zlevněné zboží, zjistěte si, jaká je jeho reálná cena. Nejjednodušším způsobem, jak rozpoznat podvodnou slevu, je ověření ceny zboží pomocí internetových srovnávačů cen. Takovým je například Heureka.cz. Po zadání názvu produktu do vyhledávacího okénka vám srovnávač ukáže nejvyšší i nejnižší cenu, za kterou se dá věc běžně pořídit v internetových obchodech. Potom už si snadno odvodíte, jestli je sleva, kterou jste objevili, skvělá, nebo jestli vás prodejce tahá za nos.


5 situací, kdy nad výprodeji a slevou raději mávnout rukou


  1. Impulzivní nákup: Známe to všichni. Vyrazíme do obchodu pro pár rohlíků a zpátky se vracíme s novými botami, bundou, nebo dokonce něčím větším, jako je telefon, drahá kabelka nebo zlevněná herní konzole. Zboží nám zkrátka při procházení mezi regály padne do oka a my ho bezmyšlenkovitě přihodíme do košíku. S etiketou hlásající super cenu je odolat ještě mnohem složitější. Přemýšlet o tom, jestli byl nákup dobrý nápad, většinou začneme až doma…

  2. Půjčování na drobné radosti: V případě, že danou věc skutečně potřebujete a je právě ve slevě, dá se půjčka pochopit. Pokud si však chcete udělat pouze radost, nákup si dvakrát rozmyslete. Zbytečná půjčka na zimní last minute dovolenou na horách nebo krásné oblečení ve slevě vás přijde na víc peněz kvůli úrokům, a to je škoda.
TIP: Vyžijte půjčku bez úroků a veškerých poplatků. Například u Providentu si můžete takto půjčit na 3 měsíce až 12 000 Kč. „Půjčka START je opravdu zdarma, prostě kolik si půjčíte, tolik nám vrátíte. Nabízíme ji novým zákazníkům, jako příležitost, jak reálně vyzkoušet produkty a služby od Providentu. Vyřízení je jednoduché, stačí vyplnit krátký formulář na webových stránkách Providentu nebo zavolat na zákaznickou linku. Peníze doručíme v hotovosti nebo zašleme na účet. Na splacení této půjčky jsou celé 3 měsíce, což je 3 x delší doba než je u půjček zdarma na českém trhu běžné,“ říká Brand & Acquisition Senior Manager Jan Hrubý.
  1. Když se do nákupu dostane „ALE“: V elektru mají vysoké slevy a vy potřebujete novou televizi. Bohužel ta ve slevě nemá všechny funkcionality, které jste si přáli… V tom případě zapomeňte na větu „za tu cenu to tu nemůžu nechat“ a dejte od nákupu roce pryč. I když je cena lákavá, drobné nedostatky vás po chvíli začnou rozčilovat a vy si budete přát opět novou televizi.
  2. Nákupy pro „strýčka Příhodu“: Typickým příkladem je nákup malého oblečení, do kterého zaručeně zhubnete. Častým jevem je také nákup věcí, které v danou chvíli nepotřebujete, ale jednou se budou určitě hodit. Opak je však pravdou. Nepotřebnou věc většina lidí odloží na dno skříně a už si na ni nevzpomene. Výsledkem je zbytečný výdaj a skříň zarovnaná nepotřebnými věcmi.