Používáme cookies, abychom Vám zajistili veškeré pohodlí na našich stránkách. V případě, že budete dále pokračovat bez provedení změn ve Vašem nastavení, předpokládáme, že souhlasíte s přijímáním cookies na těchto stránkách. Pokud chcete své nastavení změnit, můžete tak učinit kdykoli tady. Přečtěte si víc

Jak sociální sítě ovlivňují naše finance

Lidé i věci kolem nás ovlivňují naše potřeby. Sociální sítě, na kterých mnozí z nás tráví i několik hodin denně, jsou tak jedním z největších vlivů, které působí na nás a skrze naše potřeby i na naše peněženky.

 

Sociální sítě jsou místem, kde hledáme přátele, zábavu, zajímavosti, informace, novinky, aktuality, trendy a mnoho dalšího.

Kromě vlastních zálib zde ale sledujeme i vše, co zajímá naše přátele. Víme tak, co se přátelům líbí, na jaké akce se chystají a díky fotkám a statusům i to, co jedí, jak bydlí, kam jezdí na dovolenou a za co utrácí peníze.

 

Sociální sítě a jejich tlak na naše „potřeby“

Podle různých studií až polovina lidí uvádí, že jejich přátelé na sociálních sítích zveřejňují informace o penězích. Jistým způsobem to dělá asi většina lidí – ukazujeme fotografie z dovolených, fotíme si chutně vypadající jídla z restaurací, zveřejňujeme, na jaké akce se chystáme… To vše je otázkou peněz.

Je tedy snadné podlehnout pocitu, že lidé, kteří často zveřejňují výše popsané příklady utrácení peněz, žijí lépe než my.

Takový tlak nás podvědomě nutí chtít být na podobné úrovni, což se pak může projevit i v našich peněženkách a na bankovních účtech.

 

Reklama našeho já

Sociální sítě většinou slouží k naší prezentaci.  Je proto přirozené, že s ostatními sdílíme zejména úspěchy, radostné chvíle, zážitky z dovolených a jiné pozitivní věci.

Jen málokdo například na Facebooku ukazuje, jak se mu nedaří, že je bez práce, že sedí celé dny doma a má hlad.

45 % ze zmíněné poloviny dotázaných přiznává, že sledování úspěchů ostatních je nutí více utrácet. Je však důležité si uvědomit, že sociální sítě jsou jen druhem reklamy, jež vytváří naše „potřeby“, které ve skutečnosti nepotřebujeme.

Tuto reklamu pouze vytváříme my sami a naši přátelé. Jedná se o reklamu, kterou prezentujeme své ideální já.

 

Sociální sítě a svět kolem nás

Takovému tlaku sociálních sítí podléhají zejména mladí lidé. 32 % lidí ve věku 18 – 34 let přiznává, že na sociálních sítích sledují nové produkty.

30 % mladých lidí přiznává, že přátelům, kteří na sociálních sítích často ukazují zdánlivě luxusní život, závidí.

Dovolené, oblečení, jídlo nebo zábava. To vše někdy i nevědomky vylepšujeme podle životního stylu našich přátel ze sociálních sítí.

 

Jak se vyhnout tlaku sociálních sítí na náš rozpočet?

  1. Zapamatujte si, že příspěvky na sociálních sítích nejsou vždy takové, jaké se zdají být. Všichni prezentujeme své nejlepší já a nikdo nezná celkový obrázek, který stojí za určitou fotografií nebo příspěvkem.

Přiznejte si sami, kolik jste udělali fotografii, než jste z nich vybrali jednu, která vás vystihuje tak, jak chcete. Nebo jak se usmíváte na fotografii z dovolené, která byla vlastně úplně hrozná, ale přece to nebudete vyprávět veřejně, že?

Stejně tak to, že někdo často cestuje, nemusí nutně znamenat, že se topí v penězích. Jistě mezi našimi přáteli najdeme několik takových, kteří ve skutečnosti vydělávají dost podobné peníze jako my, ale na dovolenou, nový iPhone nebo televizi si vzali úvěr. Jen se jinak prezentují na sociálních sítích.

 

  1. Dejte si pauzu. Sami dobře víme, jak je těžké dát si pauzu od sociálních sítí, ale občas je to potřeba. Důležité je nebrat sociální sítě příliš vážně. Využijte je jako prostředek zábavy a zdroj aktualit, ale zbytečně nepodléhejte zbytečnému tlaku na svůj vlastní sociální život a finance.

Naše peněženky to jistě ocení, my nebudeme mít pocit, že jsme utratili půl výplaty za něco, co je sice strašně „cool“, ale vlastně to nepotřebujeme, a především zůstaneme sami sebou, ne naším virtuálních dokonalým obrázkem, kterým se chceme prezentovat.


Autor článku Jan Molina