Používáme cookies, abychom Vám zajistili veškeré pohodlí na našich stránkách. V případě, že budete dále pokračovat bez provedení změn ve Vašem nastavení, předpokládáme, že souhlasíte s přijímáním cookies na těchto stránkách. Pokud chcete své nastavení změnit, můžete tak učinit kdykoli tady. Přečtěte si víc

Ze zrušeného pojištění jsem dodnes neviděla ani korunu

Jana S. se před třemi lety nechala zlákat kamarádem k uzavření údajně výhodného investičního životního pojištění. Dokud měla stabilní příjem, vše bylo v pořádku, když ale odešla na rodičovskou dovolenou, vysoké měsíční splátky si už nemohla dovolit. Její příběh uveřejňujeme jako další varování před nečestným jednáním některých nepoctivých finančních poradců a zprostředkovatelů tohoto pojištění.

 

„Martin pracoval u finanční společnosti, která sjednávala pojistky všeho druhu u jisté pojišťovny. Sliboval mi přitom, že budou vložené peníze i slušně zhodnoceny, a kdybych z nějakého důvodu snad musela smlouvu vypovědět, ujišťoval mě, že se mi všechny vložené peníze z pojištění vrátí. Protože jsem musela kvůli práci hodně cestovat autem, vhodně nastavené životní pojištění se mi zdálo jako rozumný krokA tak jsem se nechala k uzavření pojistky přesvědčit. Tehdy jsem ještě velmi slušně vydělávala, takže jsem si mohla dovolit i poměrně vysoké měsíční splátky. Když jsem ale odešla na rodičovskou dovolenou, byla jsem nucena razantně splátky snížit a dle jejich výše upravit i nastavené pojištění,“ začíná vyprávění Jana.

 

Komunikace na dálku

Protože v té době už Jana bydlela v zahraničí, většina komunikace s poradcem probíhala prostřednictvím e-mailu. Tehdy se také v nově navržené smlouvě začaly objevovat různé nesrovnalosti, na které společnost upozornila. „Ve smlouvách byly poradcem upraveny data uzavření, takže jsem pak podepisovala různé dodatky, navíc upravená smlouva ani zdaleka nebyla tak výhodná jako ta původní a stejně na mě byla moc drahá,“ vysvětluje mladá žena, proč se nakonec rozhodla smlouvu o investičním životním pojištění raději úplně zrušit.

 

Údajné nedoplatky

Když smlouvu vypověděla, začaly jí chodit složenky na doplatky pojištění. „Zaplatila jsem to, co dle původní smlouvy bylo potřeba zaplatit v rámci výpovědní doby. Když ale začaly chodit i složenky k dodatkům smlouvy, další platby jsem odmítla. Zprostředkovatelská společnost mě přitom ujistila, že se o to postará a vše za mě vyřeší,“ líčí Jana, která za necelé tři roky zaplatila na pojistce více než 26 tisíc korun. Zhruba před půlrokem jí přišlo z pojišťovny vyrozumění, že na vrácení žádných peněz nemá nárok, a navíc že na pojistném dluží 6000 korun, které musí doplatit. Mladá žena by proto chtěla vědět, jestli má smysl zkoušet od pojišťovny dostat alespoň částečně zaplacené pojistné zpět, nebo je proti jejím praktikám úplně bez šance a bude muset naopak společnosti platit ona.

 

Správné řešení:

 

  • Jana začala finančního poradce podezřívat, že jí neporadil dobře, když jí navrhl uzavřít novou smlouvu namísto té původní. Nebyla si jistá, jestli uzavření nové smlouvy nebylo spíše výhodné pro něj než pro ni a zda to celé nedělal jen pro to, aby získal další provizi od pojišťovny za uzavření nové smlouvy.

 

  • Kontaktovala proto Českou národní banku, která ze zákona vykonává dohled nad finančním trhem v České republice. A požádala ČNB, aby posoudila, zda chování finančního poradce nebylo nepoctivé. V takovém případě by mu pak hrozila i citelná pokuta.

 

  • Žena má také možnost obrátit na soud či na finančního arbitra a požadovat po nepoctivém poradci náhradu škody. Kromě uzavřených smluv přitom bude muset předložit veškerou písemnou komunikaci s tímto poradcem a poukázat na to, že smlouvy uzavírala jindy, než je na nich uvedeno.

 

Špatné řešení:

 

  • Jana se s vloženými penězi již rozloučila, ale když jí přišel šestitisícový nedoplatek na pojištění, rozčílila se a rozhodla se, že si na finančního poradce pořádně došlápne. Požadovala po něm, aby všechno rychle dal do pořádku, jak jí slíbil, a nemusela tak už nic pojišťovně doplácet.

 

  • Poradce se jí ale vysmál s tím, že všechny smlouvy podepisovala svobodně a nikdo ji nenutil, aby životní pojištění uzavřela. Upozornil ji také, že se sama rozhodla smlouvu ukončit předčasně, takže za to on nenese žádnou odpovědnost. A tak ani nemůže za to, že jí pojišťovna teď nic nechce vyplatit. Že se má obrátit na pojišťovnu.

 

  • Jana nevěděla, co si o tom má myslet. Protože ale byly smlouvy příliš složité, nevyznala se v nich a nevěděla, kde by se mohla poradit, raději pojišťovně požadovaný nedoplatek doplatila, aby měla pokoj.

Autor článku PR Provident