22/08/2017

Dovolená u moře: Za zkaženou dovolenou máte nárok na odškodné

Marie Vrtělová pracuje jako učitelka, takže na dovolenou může jet nejdříve o letních prázdninách. Těšení se na dovolenou ovšem vystřídalo zděšení ihned při příjezdu. Víte co dělat v případě, že vám cestovní kancelář nedá dovolenou, kterou slíbila a kterou jste si zaplatili?

„Každý rok s manželem jezdíme na dovolenou k moři. Jen se snažíme místa střídat, abychom při každé dovolené zároveň mohli poznávat i nová místa, lidi a jejich zvyky. Tentokrát jsem dovolenou koupila na poslední chvíli přes jeden slevový portál. Tím, že s manželem nemůžeme na dovolenou jindy než během hlavní sezony, nemáme šanci na ceně dovolené ani korunu ušetřit. A když tak člověk ze všech stran slyší, jak lidé jezdí přes slevové portály tam nebo onam jen za polovinu, řekla jsem si proč to taky nezkusit. A jedna nabídka byla natolik lákavá, že jsem prostě neodolala a zájezd k moři koupila,“ vypráví mladá kantorka.

 

Zkažená dovolená u moře a první varování

Marie všechno vyjednala s CK on-line prostřednictvím e-mailu. Byla přitom ujištěna, že se nemusí ničeho bát, že jde o standardní postup, že klasické tištěné smlouvy už cestovní kancelář s nikým osobně nepodepisuje a že stačí jako doklad vzájemná elektronická komunikace. Protože měla cestovka na svých webových stránkách jen kladné reference a do odjezdu na dovolenou u moře zbývaly sotva tři dny, nechala se mladá žena přesvědčit a na tištěné podobě smlouvy nakonec netrvala. Říkala si, že raději začne balit kufry, aby na něco nezapomněli.

 

Vše raději písemně

O tom, že se jí důvěra nevyplatila, se přesvědčila už ve chvíli, když dorazili v Itálii na místo ubytování. Místo slíbeného tříhvězdičkového hotelu s balkonem a výhledem přímo na moře na ně čekal malý penzion, z něhož se dívali sousedům na dvorek. „Dostali jsme s manželem malý pokojík s poschoďovou postelí a jednou skříní. WC a koupelna byly společné pro celé patro na chodbě. Na webových stránkách slevového portálu přitom uváděla cestovka něco jiného,“ říká stále rozčarovaná Marie, které bylo v tu chvíli jasné, že dovolená u moře nebude taková, jakou si přála.

 

Nenechte se odbýt

Ihned proto na tuto skutečnost upozdila delegátku. Ta ji začala uklidňovat a přesvědčovat, ať si raději s manželem užívají dovolenou u moře a sluníčko. Že na případnou reklamaci pak bude dost času, až budou zpět v Česku. Když ale Marie napsala po návratu z dovolené do CK e-mail, kde všechny nedostatky cestovce vytkla, nedostala žádnou reakci.

 

Jak tedy řešit situaci, kdy je dovolená u moře spíše trestem než odměnou?

Špatné řešení:

 

Správné řešení:

 

  Jak postupovat při reklamaci

 

Co nelze reklamovat na dovolené u moře

 

Reklamace z Řecka: „Jídlo v hotelu bylo moc řecké, což nám nechutnalo. Od poloviny zájezdu jsme tedy přestali polopenzi využívat a chodili do místního fast foodu. V příloze posíláme účtenky a žádáme jejich proplacení.“

"V katalogu neuvádíte, na které světové straně bude v Řecku východ slunce," napsal jiný klient.

Turecko: „V Turecku na recepci neumí nikdo česky. Všichni mluví jen turecky nebo anglicky, takže vše musíme řešit jen přes delegátku. To nemůžete zajistit na recepci alespoň jednoho Turka, který by uměl česky?“

Chorvatsko: „Řidič byl naprostý ignorant a odmítal zastavit a jít zlikvidovat vosu, která kolem nás poletovala a ohrožovala nás.“

"Cestovní kancelář by měla upozornit, že v době odlivu není voda v moři," napsal klient CK Exim Tours.

"Písek byl natolik rozpálený, že se nedalo bosou nohou přejít k moři. Nikdo nás na tuto závažnost neupozornil," tvrdil další nespokojený klient.

 

 

Někdy na vtipnou reklamaci ovšem dostanete i vtipnou opověď:

"Ve sprše byla samá, jak já říkám sviňucha, no prostě se to tam pěkně hemžilo."

Reklamační oddělení odpovědělo toto:

"Co nazýváte sviňuchou Vy, to nevíme, ale český jazyk nazývá sviňuchou obecnou (Phocoena phocoena) druh kytovce, tedy živočicha, jehož výskyt ve Vaší koupelně by byl skutečnou biologickou senzací, jelikož typickým biotopem tohoto savce je moře."


Autor článku Jan Molina