14/07/2021

Jak mluvit s dětmi o penězích, když je finanční situace špatná

Naučit děti, jak fungují peníze a jakou mají hodnotu, je běh na dlouhou trať. Ještě o něco náročnější je ale vysvětlit, v jaké finanční situaci rodina je – co si právě může, a co si nemůže dovolit. I kvůli covidovým opatřením těchto složitých a pro mnoho rodičů nepříjemných situací přibývá. Co dělat, pokud i před vámi stojí otázka: Jak dětem vysvětlit, že finanční situace není právě růžová?

Peníze by neměly být tabu

Ať už jste v jakékoli finanční situaci, peníze by neměly být tabu. Pokud se s dětmi nebudete o penězích bavit, nikdy nebudou umět ocenit vaši práci, zakoupený dárek, nové oblečení nebo elektroniku. Nebudou umět pochopit ani opačnou situaci – tedy že peněz je v rodině právě teď málo a všichni se musí uskromnit.

Není dobré spoléhat pouze na školu. Vezměte situaci do svých rukou a povídejte si s dětmi o tom:

Až bude vaše dítě umět pochopit základy, lépe porozumí i tomu, proč právě nyní peníze v rodině chybí. Čím dřív zasvětíte děti do světa peněz, tím dříve se z nich stanou parťáci, kteří nebudou plakat nebo se zlobit, když situace nedovolí pořídit nový počítač, dovolenou u moře nebo prostě jen vysněnou hračku.

Pokud ještě nemáte vytvořený rodinný rozpočet, je právě teď nejlepší čas na něm začít pracovat. Jak na to poradíme v článku Jak na rodinný rozpočet? Těmito pravidly se řídily už naše babičky.

Děti a peníze: Co by dítě mělo vědět, když má:

3–4 roky: Ukažte dětem peněženku, řekněte, k čemu slouží. V obchodech dětem vysvětlujte, kolik co stojí. Děti by postupně měly vědět, že bez peněz to v obchodě, zoologické zahradě, u zmrzlináře nebo v hračkářství prostě nejde. TIP: Hrajte si doma s dětskými penězi na obchod. Můžete si společně nakreslit a vystřihnout i své vlastní peníze.

5 let: Dítě by mělo pochopit, že existují mince a bankovky s různou hodnotou. Vysvětlujte, co je levnější a co je dražší. Můžete koupit první „prasátko“ na mince a šetřit společně po troškách. Občas dovolte dítěti mince vysypat, spočítat a povídejte si o tom, co už by si mohlo koupit.

6–7 let: Nechte děti vyzkoušet si placení v obchodě – třeba za menší nákup potravin. Vysvětlete, jak funguje reklama a že někdy může být zboží předražené a vyplatí se počkat si na lepší cenu. Objasněte dětem rozdíl mezi „chci“ a „potřebuji“. Vysvětlujte, kde se berou rozdíly mezi tím, co mají jednotliví spolužáci, a že není třeba mít všechno to, co mají ostatní.

Někdy mezi 6. a 7. rokem můžete začít s malým kapesným (třeba 10 nebo 20 korun týdně je pro první třídu akorát). Každý rok pak můžete přidat deseti/dvaceti korunu týdně. Sourozenci tak snáze pochopí, proč mají rozdílné kapesné. Nechte děti rozhodnout samy, co si koupí k svačince, nebo jakou menší hračku si pořídí.

Dítě v první třídě také pochopí, co je to banka, jak funguje spoření v bance, co je to půjčka a v jakém případě je rozumné si ji vzít. Vysvětlete, co je to platební karta, bankomaty a kde se v nich berou peníze. Děti by v tomto věku měly umět šetřit, rozmyslet si nákupy a neutratit všechno hned.

Jak mluvit s dětmi o penězích, když je finanční situace špatná

8–12 let: Děti by měli vědět, jak to chodí ve vaší domácnosti. Kolik a za co utrácíte (energie, bydlení, jídlo), jaký má rodina rozpočet, kolik jde na nezbytné výdaje a kolik můžete utratit za zábavu, dárky nebo oblečení. Díky tomu pochopí i výdaje, které na první pohled nejsou vidět. Ukažte dětem, co děláte v práci, za co dostáváte každý měsíc výplatu. Naučte děti použít platební kartu a vysvětlete jim zásady jejího bezpečného užívání.

13 a více let: Ukažte dětem, jak funguje placení za online nákupy. Vysvětlete, jak se na internetu chovat bezpečně.

TIP: Přečtěte si, jak se zbavit dluhu a dostat rodinný rozpočet pod kontrolu.

Když má rodina nedostatek peněz. 4 tipy, jak s dětmi mluvit o finanční situaci

S dětmi mluvte na rovinu.

Nemá cenu dětem lhát a vymýšlet si, proč nemůžete zaplatit kroužek, koupit novou hračku, obstarat lepší mobil nebo vyrazit do kina. Řekněte, proč jste se složité situace dostali, co uděláte pro to, aby se situace zlepšila, a na jak dlouho se budou muset všichni v rodině omezit. A pokud opravdu „vidíte na konec tunelu“, můžete spolu vymyslet, jak se odměníte za to, že jste náročnou situaci zvládli jako tým.

Děti nestrašte a nezatěžujte je detaily. Vysvětlení přizpůsobte jejich věku.

Být upřímný ještě neznamená, že budete dětem barvitě líčit tu nejhorší možnost, která může přijít. Nezaměřujte se ani na detaily, které by děti zbytečně zatížily. Objasněte situaci jen v několika jasných jednoduchých větách. Vyzdvihněte, že situace dopadne dobře. Snažte se být upřímní, ale zároveň také pozitivní.

Pokud mohou děti k vyřešení situace nějak přispět, povězte jim to.

Hlavně starší děti mohou více pomáhat v domácnosti a vám tak dopřát čas na řešení situace. Ty menší si zase mohou chvíli samy hrát. Zdůrazněte dětem, že vám pomůže už jen to, že situaci pochopí a nebudou (alespoň dočasně) chtít věci, které jim nemůžete dopřát.

Sdílejte pocity.

Ukažte dětem, že vás situace trápí. Že vás mrzí, že nemůžete mít všechno, co byste si přáli. Sdílejte své pocity a nezlobte se, když dítě projeví své obavy. Sdílený problém uleví oběma stranám a pomůže uklidnit napětí v rodině. Nekřičte, snažte se na děti nepřenášet svou nervozitu.

TIP: Na našem blogu najdete další zajímavé články, které vám mohou pomoci v různých životních situacích. Podívejte se například na to, jak ušetřit peníze a přestat žít od výplaty k výplatě, nebo zjistěte, jak si ověřit, že nemáte žádné zapomenuté dluhy.